+358 40 709 6452 hevoskoulutus@iloteho.fi

Tampereen Hevosmessut 2018 materiaalia

Moderni palkitsemiseen perustuva hevosen koulutus

Messuille esitetty materiaali:

Teemat:

  • Miten onnistut palkitsemaan hevosen rennoksi ja toimintavarmaksi.
  • Ratkaisevat tekijät, miten koulutat positiivisella vahvisteella (R+) rennon, yhteistyöhaluisen hevosen
  • Miten tuet hevosen kokonaisvaltaista hyvinvointia ja vältät vahvistamasta hevosen kanssa.

Todellisuus on rankkaa

Saat sitä mitä vahvistat, et sitä mitä haluat.

Se mikä tapahtuu, se vahvistuu.

Tunne-ehdollistuminen

  • Kun hevonen oppii uuden asian, oppimishetkellä oleva tunnetila opitaan mukaan tehtävään.
  • Kun samaa asiaa toistetaan myöhemmin, sama tunnetila aktivoituu.
  • Mitään uutta ei kannata opettaa jännittyneelle hevoselle.
  • Jos hevoselle on opetettu jokin taito rennossa mielentilassa, osatun asian pyytäminen rauhoittaa hevosta, jos se on jännittynyt.
  • Jos hevonen ei pysty tekemään tuttuja asioita, se on aivan liian jännittynyt ja kannattaa pyrkiä muuttamaan tilannetta.

Kaikki mikä vaikuttaa tunnetilaan vaikuttaa koulutukseen ja oppimiseen

  • Varmista hevosen turvallinen ja rento olo ihmisen kanssa ja käytä siihen aikaa.
  • Opettele tunnistamaan jännittymisen ensi merkit, sulkeutuminen, opittu avuttomuus ja kipuilmeet
  • Kuuntele hevosta.
  • Eläimen mielipiteen kuuleminen ei ole periksi antamista.
  • Jos ihmistä pelottaa, se ei itsessään ei aiheuta ongelmia eläimen kanssa. Hankaluuksia tulee, jos ihmisen pelko johtaa ihmisen aggressiiviseen käytökseen.
  • Varmista lajityypilliset käyttäytymistarpeet mahdollisimman pitkälle.
  • Tarkkaile terveydentilaa

KÄRSIVÄLLISYYS
Älä ohita hevosen aikataulua!

Ole nopean ja tehokkaan työkalun kanssa hidas ja kärsivällinen.

Ei niin paljon kuin mahdollista vaan niin vähän kuin on tarpeen.

Hyvä kouluttaminen on usein tylsän näköistä – siitä puuttuu draamaa

Tässä yhteydessä hyvä tarkoittaa:

  • Hevosen hyvinvointi tärkein asia
  • Ilmiöiden ja ongelmien syiden etsintä ja ratkominen
  • Ei hoideta pelkästään oireita
  • Matala kynnys epäillä kipua ja tarkistaa terveydentilaa
  • Rauhallista ja joskus hidasta
  • Turvallisuus tärkeämpää kuin rohkeus
  • Pieni paine
  • Perustuu oppimisteorian soveltamiseen käytäntöön
  • Ottaa huomioon hevosen lajityypilliset tarpeet
  • Ottaa huomioon hevosen käyttötarkoituksen ja elinolosuhteet

Jos hevonen ei tee toivottua asiaa

Muista nämä vaihtoehdot, jos toivottua käytöstä ei synny:

1) Hevonen ei ymmärrä pyyntöä oikein.

2) Ei fyysisesti pysty tekemään asiaa.

  • Motoriikka
  • Lihaskireys
  • Kipu
  • Totuttu liikkumisen tapa niin vahva

3) Ei ole ennen pystynyt fyysisesti tekemään asiaa ja ei nytkään luota pystyvänsä.

4) On liian jännittynyt.

Ruokapalkinto ja jännittyminen

  • Ruokapalkinto on hyvä apu arvioitaessa hevosen rentoutta.
  • Hevosen tapa ottaa ruokaa muuttuu jo silloin, kun hevonen jännittyy.
  • Hevonen ei syö ollenkaan, jos sitä jännittää tai pelottaa liikaa.
  • Kannattaa kouluttaa hevonen siihen, että ruoka ja rentous kuuluvat yhteen.

Jännittymisen merkkejä:

  • Huulet jännittyvät
  • Syö sormet mukana
  • Pudottelee ruokaa
  • Hotkii ruokaa
  • Lakkaa syömästä

Välttämiskäyttäytymisen välttäminen

Eläimet sietävät monia asioita vaikka kokisivatkin ne epämiellyttävinä.

Tämä johtaa siihen, että hevonen voi alkaa vältellä jotain, mitä se on aiemmin sietänyt tai kilahtaa kerralla.

  • Pyri tekemään kaikesta tekemisestä mukavaa ja turvallista.
  • Totuta ja siedätä mahdollisimman moniin asioihin, eläimen tahdissa.

Koulutustilanteen kriittisin kohta se on se, mitä tapahtuu, kun homma ei onnistu tai menee pieleen.

Mistä ajattelet tilanteen johtuvan? Mitä reagoit? Miten valmentaja reagoi?

Valitse valmentaja, joka huomaa onnistumisesi!

Turhautuminen

  • Ensimmäinen ruokapalkinnolla opetettu asia on usein myös se, mitä eläin tarjoaa turhautuessaan.
  • Mieti siis tarkkaan, minkä asian opetat ensimmäisenä.
  • Vältä suuria liikkeitä ja aktiivista tekemistä.

Ajoitus ja systemaattinen palkitseminen

ÄÄNIMERKKI

Äänimerkki kertoo, sen hetken, sen tekemisen, mistä palkinto tulee.

POSITIIVINEN VAHVISTE, R+

  • Jotain mitä hevonen sillä hetkellä haluaa (esim. ruoka tai rapsutus)
  • Tulee yleensä myöhemmin kuin palkitsemisen syy, joka merkittiin äänimerkillä.
  • Käytän äänimerkkiä vain positiivisen vahvisteen yhteydessä

Vie palkinto hevoselle eli luopuminen

  • Kun hevonen on tehnyt toivottavan asian, vie ruoka sinne, missä hevonen on.
  • Opeta luopuminen palkinnon odottamisena paikoillaan.
  • Anna ruokapalkinto kaukana omasta kehostasi.
  • Jos antaa toistuvasti ruokaa lähellä ihmisen kehoa, hevosen oppii, että kannattaa tulla lähelle ihmistä
  • Jos myöhästyit, missä hevosen tai sen pään piti olla.
  • Liiku itse äänimerkin ja palkinnon antamisen välissä hevosen luokse kaivamaan palkintoa taskusta.

Oma tila hevosen kanssa

  • Hevonen on iso eläin ja turvallisuuden takia on tärkeää, että ihminen voi huolehtia omasta tilasta, että hevonen kiihtyy.
  • Opeta hevoselle monta merkkiä peruuttamiseen ja sivuttain siirtymiseen.
  • Opeta myös merkki siihen, että hevonen pysyttelee ihmisestä kauempana.
  • Opeta, että raipan tai narun heiluttaminen ei ole uhkaavaa.
  • Vie ruokapalkinnon hevoselle, ettei hänen tarvitse tulla sitä hakemaan
    ihmisen tilasta.

HEVOSMAAILMAN SANONTOJA, JOISTA TULEE VAIKEUKSIA KUN KÄYTÖSSÄ ON RUOKAPALKINTO:

”Jos, se on levoton, pane se töihin.”
Jos aloitat R+ kouluttaminen, vahvistat levottomuutta.

”Hevonen liikkuu, ihminen on paikoillaan.”
Vie aina palkinto hevoselle, joka on opetettu odottamaan.

Myötätuntoa hevosmaailmaan

”Myötätuntoinen elämä ei välttämättä ole tehokkain tai tuloksekkain tapa elää ainakaan lyhyellä tarkasteluvälillä, mutta lopulta tuottaa eniten hyvinvointikertymää. Ja vähiten hyvinvointitappiota.”

”Armo on kaikkien johtamisinnovaatioiden äiti. Erittäin tehokas tapa johtaa.

J. Sarasvuo

Tavallisimpia ongelmia ruokapalkinnon kanssa kun hevosesta tulee hankala:

Koulutetaan jännittynyttä hevosta

Luullaan jännittynyttä hevosta ahneeksi

Miten hevonen käynnistää ihmisen kouluttamaan

Hevonen tulee ihmisen tilaan hakemaan palkinnon

Tuuppimiskäytös lisääntyy

Hevosesta tulee hurja pään viskoja

Ajoitus on pielessä

 

Tavallisia ongelmia ruokapalkinnolla

  • Ruokapalkinto on hevosen kouluttamisessa tehokkuudessaan ylivoimainen.
  • Jos tulee hankaluuksia, ruokapalkinnon pois jättäminen on parempi vaihtoehto kuin jatkaa ei-toivotun käytöksen vahvistamista.
  • Tehokkainta on opettaa ruokaa kohti suuntautuvat käytös toivotunlaiseksi.
  • Opittu häiritsevä käytös pysyy yllä, jos joku ihminen hevosen elämässä edes kerran vuodessa tulee vahvistaneeksi ei-toivottua käytöstä (satunnainen vahvistaminen)

Koulutetaan jännittynyttä hevosta

  • Jännittynyt hevonen tulee ruokapalkinnosta yhä jännittyneemmäksi.
  • Uuden opettamisessa hevonen on todella oltava rento.
  • Rauhallinen käytös ja rentous ovat eri asioita. Rauhallisesti käyttäytyvä hevonen saattaa olla hyvinkin jännittynyt ja sulkeutunut, jopa opitusti avuton.
  • Rentouteen vaikuttaa paikka, etäisyys muihin hevosiin, kipu, entiset kokemukset, sääolosuhteet ja ihmisen toiminta.
  • Nälkä tekee hevosesta jännittyneen, joten ajoita koulutus ruokailun jälkeen tai anna pieni määrä heinää ennen ruokapalkinnon käyttämistä.

Vinkki: Käytä aikaa ja vaivaa siihen, että löydät paikan ja olosuhteet, missä hevonen pystyy rentoutumaan ja aloita uuden opettaminen vasta kun hevonen on rentoutunut ja hengittää vapaasti.

Luullaan jännittynyttä hevosta ahneeksi

  • Ruokapalkinto on hyvä apu hevosen jännittyneisyyden tunnistamisessa.
  • Jännittyessään hevosen huulet pingottuvat, ruokaa alkaa putoilla tai meinaa mennä syöttäjän sormet mukaan.
  • Joskus hevosen ottaessa ruokaa jännittyneesti syöttäjän sormet mukana syöden, hevonen tulkitaan ahneeksi.
  • Moni ahne hevonen on kuitenkin osoittautunut jännittyneeksi. Rentoutuessaan hevonen syökin aivan rauhallisesti.

Vinkki:

Varmista että hevonen on rento ja  tunnistat hevosen jännittymisen merkit ja tunnetilan.

Miten hevonen käynnistää ihmisen kouluttamaan

  • Jos toistuvasti aloitat kouluttamisen silloin kun hevonen käyttäytyy levottomasti, vahvistat levottomuutta, koska hevonen haluaa kouluttamisen alkavan.
  • Hevosmaailman sanonta: ”Jos se on levoton, pannaan se töihin” on suorastaan tuhoisa ruokapalkinnon käyttämisen yhteydessä.

Vinkki:

Aloita kouluttaminen, kun hevonen on rauhallinen ja rento.

Hevonen tulee ihmisen tilaan hakemaan palkinnon

  • Jos aina äänimerkin kuultuaan hevonen lähtee hakemaan ruokaa ihmiseltä, ihmisen tilaan tuleminen vahvistuu.
  • Tässä kohtaa tuhoisa hevosmaailman sanonta on:
    ”Hevonen liikkuu ja ihminen on paikoillaan”.

Vinkki:

  • Anna ruoka käden mitan päässä omasta kehostasi.
  • Vie namipalkinto sinne missä hevonen on.
  • Jos se jo liikkui, vie nami sinne missä hevosen piti olla.
  • Luoksetulon voi opettaa niin, että hevonen tulee noin metrin päähän, pysähtyy odottamaan ja ihminen vie namin. Näin et vahvista syliin tulemista.

Tuuppimiskäytös lisääntyy

Opetitko tahattomasti ketjun?

Hevosen tuuppimiskäytös lisääntyy, jos luopumisen opettaminen menee pieleen. Usein syntyy tahattomasti ketju, joita hevonen oppii tosi nopeasti.

Haitallinen ketju: kosketan ihmisen kättä – irrotan turpani – saan namin

Tässä ketjussa ihmisen käden koskettaminen voimistuu.

Vinkki:

Ketjua ei synny, jos olet nopea antamaan namin jo ennen käden koskettamista.

Hevosesta tulee hurja pään viskoja

  • Jos opetat hevosta kääntämään päätään sivulle, käy kuten ruokapalkinnon kanssa käy: tekeminen vahvistuu ja voimistuu.
  • Kätevämpää on, jos hevonen pysyy paikoillaan.
  • Ensimmäinen ruokapalkinnolla opetettu asia on usein myös se, mitä eläin tarjoaa turhautuessaan.

Vinkki:

Palkitse siitä, että hevonen on paikoillaan, kaula suorana.

Lisäksi pyri siihen, että hevosen keho on vähintään käden mitan päässä sinusta, kun olet palkitsemassa.

Ajoitus on pielessä

  • Äänimerkki (sekundäärinen vahviste) tulee väärällä hetkellä.
  • Käytännössä aina liian myöhään, Ei välttämättä kannata odottaa, että hevonen on syönyt suunsa tyhjäksi, jos se tarkoittaa, että et pääse palkitsemaan toivotusta käytöksestä.

Vinkki:

Ennakoi, muuten olet aina myöhässä. Jos ennakoit pieleen, muuta jotain.

Pyydä toinen katsomaan tilannetta ja vaikka tekemään äänimerkin puolestasi, kun olette sopineet, mistä palkitaan. Sivusta on usein helpompi katsoa.

 

Tehtävän pilkkominen

  • Pilko tehtävä pieniin osiin ja aloita hevoselle mahdollisimman helposta, jotta pääset palkitsemaan.
  • Kouluttajan vastuulla on rakentaa koulutustilanne niin, että hevonen voi onnistua.
  • Jos et pääse palkitsemaan toivotusta tai toteuttamaan suunnittelemaasi kriteeriä, pilko.